Op weg naar een groenere toekomst

Elektrisch rijden met Volvo

Volvo zet zich al enige tijd in voor een groenere toekomst met de introductie van elektrische modellen. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het in 2030 zal stoppen met de productie van Volvo’s met verbrandingsmotoren en zich zal concentreren op het aanbieden van elektrische modellen. Het elektrische aanbod van Volvo zal in de loop der jaren groeien, terwijl het aanbod van auto’s met verbrandingsmotoren zal verminderen. Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar het brengt ook veel voordelen met zich mee.

Verschillende manieren van laden

Bij het opladen van uw Volvo zijn er twee manieren namelijk AC-laden en DC-laden. Bij AC-laden wordt de stroom van het elektriciteitsnet omgezet in gelijkstroom, zodat de batterij kan worden opgeladen. Voor dit proces is een laadkabel nodig die de wisselstroom van het elektriciteitsnet kan omzetten naar de vereiste gelijkstroom. De kabel wordt doorgaans meegeleverd bij aanschaf van een volledig elektrische Volvo.

Bij DC-laden, ook wel snelladen genoemd, wordt de batterij van de auto rechtstreeks gevoed met gelijkstroom, wat leidt tot een sneller laadproces. Dit gebeurt voornamelijk bij snellaadstations langs snelwegen. Voor dit proces is er geen laadkabel nodig die u moet meenemen, de snellaadstation zijn voorzien van de bijbehorende laadkabels.

AC-laden is de meest gebruikte vorm van laden en dit kan via een thuislaadstation of op het werk. Bovendien zijn er meer dan 55.000 publieke laadstations in Nederland. AC-laden is over het algemeen trager dan DC-laden, maar het is geschikt voor dagelijks gebruik en voor het opladen gedurende nacht. De elektrische Volvo’s zijn ontworpen om te kunnen worden opgeladen met een vermogen tot 11 kW, verspreid over drie fasen. De meeste publieke laadstations zijn hierop ingericht. Het gebruiken van een 3-fase laadpaal is erg voordelig. Het laadt namelijk drie keer sneller op dan een 1-fase laadpaal.

Het opladen van de accu van uw elektrische Volvo gaat 10 keer sneller met DC-laden bij een snellaadstation in vergelijking met AC-laden, mits de maximale laadcapaciteit van de auto kan worden gebruikt. Afhankelijk van uw auto kan de accu van de auto tot 80 procent worden opgeladen binnen 40 minuten met een snellader, terwijl dit met AC-laden tot wel 8 uur kan oplopen.   

Laadt zoveel mogelijk thuis of op het werk, zodat u onderweg minder vaak hoeft te stoppen. Het laadt weliswaar langzamer dan laden bij een snellaadstation, maar het is veel goedkoper. Bovendien adviseert Volvo om niet volledig tot 100 procent op te laden, maar tot 90 procent. Dit behoudt de totale accucapaciteit in goede conditie en verlengt de levensduur van de accu.   

Kosten van opladen

Het verschilt per elektrische auto wat de kosten zijn voor een volle accu, aangezien niet alle elektrische auto's dezelfde accu hebben. Een voorbeeld hiervan is het netto verbruik van een Volvo XC40 Recharge P8 AWD, dat ongeveer 20,5 kWh per 100 kilometer verbruikt, inclusief laadverlies. Laadverlies verwijst naar het verlies van energie tijdens het opladen vanuit het laadpunt door alle kabels naar de accu en dit is gemiddeld tussen de 5 en 15 procent.

Om de XC40 Recharge P8 AWD met een accu van 78 kW thuis volledig op te laden met een 3-fase 11 kW laadpaal, kost dit ongeveer 7,5 uur. Totaal komt dit neer op 83 kW, inclusief laadverlies. Met een energietarief van 23 cent per kWh kost het volledig opladen van de XC40 Recharge P8 AWD ongeveer 19 euro. Ten opzichte van snelladen is thuisladen ongeveer 2,5 keer goedkoper. Als u zonnepanelen heeft of kunt plaatsen met meer capaciteit dan uw elektriciteitsverbruik in huis, kunt u de kosten per kWh nog verder verlagen.

Trekvermogen van elektrische Volvo's

Er zijn veel verschillende factoren die invloed hebben op het maximale gewicht dat de auto kan trekken. Hieronder vallen de specificaties van de motor, transmissie en ophanging van de auto. Het trekgewicht kan verschillen per elektrische Volvo vanwege de verschillende specificaties. Zelfs bij dezelfde modellen kan het verschillen, omdat de motorspecificaties kunnen verschillen. De Volvo XC40 Recharge P8 AWD mag bijvoorbeeld maximaal 1500 kg geremd trekken en 750 kg voor ongeremd. Geremd betekent dat de aanhanger remmen heeft die mee functioneren en bij ongeremd heeft de aanhanger geen remmen.

Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaarder dan auto’s met verbrandingsmotoren door de aanwezigheid van de accu’s. Daarnaast hebben elektrische auto’s ook meer trekvermogen, waardoor het trekvermogen overschreden kan worden. Het totale gewicht van de auto en de aanhanger mag maximaal 3500 kg zijn. Wordt het totale gewicht overschreden, dan heeft u een speciaal rijbewijs nodig. Controleer altijd welk rijbewijs u nodig heeft in uw specifieke situatie.  

Het One Pedal Drive-systeem van Volvo

In een volledig elektrische auto van Volvo is het niet meer nodig om de sleutel in een contact te steken of een startknop in te drukken. De sleutel hoeft u alleen op zak bij te hebben en op die manier kunt u instappen en direct gaan rijden. Bovendien beschikt een volledig elekrische auto van Volvo over het One Pedal Drive-systeem, waarbij er met één pedaal geremd en geaccelereerd kan worden.

Bij het laten opkomen van het gaspedaal zal het voertuig afremmen en wordt er kinetische energie terug gewonnen en omgezet in elektrische energie. Dit proces staat ook bekend als regeneratief remmen. De elektrische energie wordt vervolgens opgeslagen in de batterij en kan later weer worden gebruikt om de auto van stroom te voorzien. Afhankelijk van hoe hard er wordt afgeremd met regeneratief remmen, gaan ook de remlichten aan. Bij regeneratief remmen slijten de remschijven en remblokken minder snel, omdat een groot deel van de vertraging wordt bereikt door het omzetten van kinetische energie in elektrische energie. De remmen worden minder belast en dit kan resulteren in een langere levensduur van de remmen. Daarnaast optimaliseert dit systeem ook het gebruik van de auto.

Dit systeem vereist gewenning, maar na verloop van de tijd zal dit natuurlijker aanvoelen. Het is ook mogelijk om dit systeem uit te schakelen als het u niet aanspreekt of als u iemand laat rijden die niet bekend is met het One Pedal Drive-systeem.

Nieuwe infotainmentsysteem met Google Services

Het nieuwe infotainmentsysteem van Volvo luidt een nieuw tijdperk in, qua gebruiksvriendelijkheid, snelheid van bediening en de beschikbaarheid van Google Services. Vanuit het nieuwe hoofdscherm zijn alle functies te bedienen, zoals de klimaatregeling, de muziekweergave, de 360-graden camera en nog meer. Daarnaast is het ook mogelijk om de One Pedal Drive te deactiveren via de instellingen van de auto. Deze instellingen kunnen opgeslagen worden in het gebruikersprofiel en deze kan weer gekoppeld worden aan de sleutel. Zodra u instapt met de sleutel, dan zullen de gewenste instellingen automatisch worden toegepast.

Bovendien beschikt het nieuwe infotainmentsysteem ook over Google Maps. Als uw telefoon verbonden is met uw auto, dan weet de auto welke locaties u voor het laatst heeft opgezocht. Elektrische Volvo’s zijn altijd verbonden met het internet, waardoor kaartgegevens automatisch worden gedownload om de navigatie te voorzien van een nauwkeurige kaart, zelfs in gebieden met een minder goed bereik. Een andere functie van Google Maps is ook dat zij uitrekenen welk percentage van de accu nog beschikbaar is als u een locatie selecteert. Ook geeft Google Maps aan welke laadstations er onderweg zijn en of deze geschikt zijn voor uw auto, en de laadsnelheid ervan.

Naast de bediening van instellingen en functies via het hoofdscherm, is dit ook mogelijk met Google Assistent. Met uw stem kunt u Google Assistent gebruiken om instellingen en functies toe te passen tijdens het rijden. Het is een gebruiksvriendelijke manier om uw auto te bedienen en tegelijkertijd uw aandacht op de weg te houden.