Volvo heeft de bewuste keuze gemaakt om de assemblage van de elektrische XC40 en C40 naar achteren te verplaatsen. Waar eerder de elektromotor van deze populaire SUV voorin lag. Lees hieronder welke voordelen de vernieuwde elektromotor van Volvo met zich meebrengt…
Volvo jaagt zijn doelstelling achterna
Het Zweedse merk heeft in Nederland een stevige positie in handen, gekeken naar de verkoopstatistieken voor elektrische auto’s. Volvo heeft zichzelf een doel gesteld om de jaarlijkse productie te verhogen naar 1,2 miljoen auto’s, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2022. Waarbij de helft van de totale productie in 2025 moet bestaan uit volledig elektrische auto’s. De XC40 en C40 spelen een belangrijke rol bij het behalen van deze doelstelling. Maar ook de nieuwe EX90 (grote SUV) en een nieuwe kleine EV die volgend jaar wordt geïntroduceerd moeten een bijdragen gaan leveren aan de wereldwijde groei van Volvo.
Volvo XC40 en C40 e-motor
Om deze groei te realiseren heeft Volvo verschillende maatregelen getroffen. Zo heeft de Volvo XC40 vorig jaar een grondige facelift ondergaan. En nu is het ook tijd voor de volledig elektrische aandrijflijn. Dit is de reden dat Volvo heeft gekozen om de elektromotor achter in het voortuig te plaatsen in plaats van, zoals gebruikelijk, voorin. Bij elektrische auto’s is deze wijziging gemakkelijker uitvoerbaar, vooral als het voertuig vierwielaandrijving heeft, oftewel: twee elektromotoren.
Voorheen bevond bij de XC40 en C40 de motor zich tussen de twee voorwielen, maar nu hebben de SUV’s hun primaire e-motor achterin. De brengt verschillende voordelen met zich mee:
- Het overbrengen van het motorvermogen op de weg geeft een betere tractie.
- Mindere invloed op de besturing door hinderlijke aandrijfkrachten op de voorwielen.
De nieuwe elektromotor van Volvo
De aanpassing van de plaatsing van de elektromotor in de Volvo XC40 en C40 is tegelijkertijd het juiste moment om de nieuwe elektromotor te presenteren. De motor is intern ontwikkeld en wordt ook in eigen beheer bij Volvo geproduceerd. De basisversie van de XC40/C40 met alleen achterwielaandrijving heeft nu een motorvermogen van 175 kWh (238 pk), dit is een toename van 5 kWh (7 pk). Daarnaast heeft de batterij ook een grotere capaciteit van 69 kWh (+2 kWh) gekregen.
Nieuw in het assortiment is de XC40/C40 Single Motor Extended Range. Deze beschikt over 185 kWh (252 pk) sterke elektromotor op de achteras van hetzelfde grote accupakket van 79 kWh. De Twin Motor Extended Range heeft 408 pk. Door de omvormer met hogere energiedichtheid en minder warmteontwikkeling heeft Volvo aanzienlijke efficiëntiewinst behaald.
Het basismodel met 238 pk bedraagt nu 461 kilometer (WLPT), 36 km meer dan voorheen. De versie met Single Motor en het grote accupakket heeft de grootste actieradius van de reeks: 573 km. De krachtige Twin Motor haalt 538 km uit een volle accu. Door de gestroomlijnde look van de C40 heeft deze, afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, een rijbereik dat 12 tot 16 km groter is.
Vernieuwde Volvo XC40 en C40
Beide vernieuwde modellen: Volvo XC40 en C40 behoren nog steeds tot de categorie: compacte SUV’s met grootste actieradius. Ook gekeken naar het rijgedrag kunnen de XC40 en C40 zich gemakkelijk meten met de beste concurrenten. Daarnaast gedraagt de SUV zich als hij 500 kg minder weegt dan de bijna 2000 kg zware versie met het grote accupakket. Om het gewicht op te vangen heeft Volvo meer gedaan dan alleen een set stuggere schokdempers monteren. De Vernieuwde Volvo XC40/C40 heeft namelijk ook bredere banden waardoor de auto niet alleen meer tractie, maar ook betere koersstabiliteit biedt. De Volvo XC40 en C40 zijn dus helemaal up-to-date!