Een welbekend probleem bij elektrische auto's is dat de actieradius lager is in de winter in vergelijking met de andere seizoenen. Dit komt voornamelijk door de koude temperaturen die er zijn. Er zijn een aantal manieren om de actieradius van uw elektrische auto te optimaliseren. Bekijk onze tips hoe u de actieradius van uw elektrische auto kunt optimaliseren in de winter.
Verwijder sneeuw en ijs voor een betere rit
Het is belangrijk om uw auto volledig ijs- en sneeuwvrij te maken voordat u de weg op gaat. Dit is belangrijk voor uw veiligheid, het geeft u een goede zichtbaarheid op de weg en op de omgeving. Bovendien help het om extra luchtweerstand te voorkomen, waardoor de auto aerodynamisch wordt zonder de aanwezigheid van sneeuw en ijs. Hierdoor kan er een hogere actieradius gerealiseerd worden. Op een elektrische auto zal het ijs en sneeuw langzamer smelten, omdat het geen verbrandingsmotor heeft waar warmte vanaf komt.
Voorverwarmen voor een verbeterde efficiëntie en actieradius
Vergeet niet uw elektrische auto voor te verwarmen. Een koude accu moet processen doorlopen die onnodig veel energie kosten om goed te kunnen werken. Dit kan ervoor zorgen dat uw actieradius lager komt te liggen in vergelijking met een warme accu. Om energie te besparen adviseren wij u om uw auto in een (verwarmde) garage te parkeren. Dit is voordeliger voor uw elektrische actieradius vergeleken met parkeren in de kou.
Het is ook mogelijk om de auto voor te verwarmen terwijl die nog wordt opgeladen. U hoeft zich geen zorgen te maken over de uitstoot van de elektrische auto in een afgesloten ruimte, omdat het geen verbrandingsmotor heeft.
Om het interieur te verwarmen in de auto hoeft de accu geen extra energie te gebruiken als de auto eenmaal warm is. Bij een warme accu, kan gegenereerde energie efficiënt worden verwerkt tijdens het rijden met één pedaal.
Controleer regelmatig de bandenspanning in de winter
De bandenspanning kan dalen bij lage temperaturen, dit kan leiden tot een hoger energieverbruik doordat er meer weerstand is op de weg. Als u in de winter een maximale actieradius wilt hebben, wordt er geadviseerd om uw bandenspanning regelmatig te controleren.
Gebruik stoel- en stuurverwarming voor een comfortabele rit
Om comfortabel te zijn is het niet altijd nodig om het hele interieur te verwarmen bij koud weer. Tegenwoordig is een auto vaak uitgerust met stoel- en stuurverwarming. Dit zijn geen energievretende opties en kunnen een comfortabele omgeving geven zonder de hele auto te verwarmen.
Gebruik de Range Assistant voor de optimalisatie van de actieradius
Uw elektrische Volvo is uitgerust met de functie Range Assistant. Door het inschakelen van deze functie worden de klimaatinstellingen automatisch aangepast om energie te besparen en wordt de actieradius van de auto gemaximaliseerd. Wees ervan op de hoogte dat als de accu van de auto meer dan 50 procent is geladen, dat de functie dan automatisch wordt uitgeschakeld. Om deze functie te vinden zoekt u op het centrale display van uw elektrische Volvo naar de Range Assistant. Vervolgens zoekt u daarop de functie voor de optimalisatie van de actieradius.
Vermijd onverharde en besneeuwde wegen met de Range Assistant
Het is aan te raden om zo min mogelijk op onverharde en besneeuwde wegen te rijden. Dit zal resulteren in een betere energie-efficiëntie. Met de functie Range Assistant in uw elektrische Volvo is het mogelijk om energieverslindende rijomstandigheden te herkennen.
Bovendien is het erg van belang om in winterse omstandigheden goed op te letten, zowel voor uw veiligheid als voor het behoud van een optimale actieradius. Kijk ver vooruit wat er speelt op de weg en probeer een constante snelheid aan te houden. Rem op tijd en gematigd in plaats van plotseling en krachtig. Dit zal ervoor zorgen dat de actieradius zal toenemen van uw elektrische auto en daarnaast verbetert het ook de verkeersveiligheid in winterse omstandigheden.
Gebruik regeneratief remmen in stadsverkeer en rol uit op hoge snelheden
Tegenwoordig zijn de elektrische Volvo’s uitgerust met regeneratief remmen. Tijdens het rijden in de stad en bij lagere snelheden is dit een handige en energiezuinige functie.
Het is energiezuiniger om bij hoge snelheden, zoals bij de snelweg, de auto uit te laten rollen en zo min mogelijk onnodig remmen. Met regeneratief remmen is het mogelijk om energie terug te winnen, maar het kost altijd meer energie om terug te accelereren naar de voorgaande snelheid.
Behoud de accuconditie van uw elektrische auto na het rijden
Sluit uw elektrische auto direct aan een laadpaal wanneer u stopt met rijden. Na de rit is de accu warm en in optimale conditie om energie op te slaan. Zodra de accu te veel afkoelt wordt het lastiger om energie op te slaan.
Optimaliseer uw rit met tussentijds opladen
Als er een oplaadpunt is bij een rustplaats of een tankstation twijfel dan niet en sluit uw auto dan aan, zelfs als het accuniveau nog goed is. De accu is al warm geworden tijdens de rit en is in optimale conditie om energie op te slaan. Tegenwoordig zijn er veel oplaadbedrijven die snellaadmogelijkheden aanbieden bij de rustplaatsen en tankstations. Na het laden hoeft u minder lang te pauzeren en bent u verzekerd van een soepel vervolg van de rit.