Volvo wordt steeds innovatiever op verschillende gebieden zoals veiligheid, efficiëntie, duurzaamheid, connectiviteit en nog veel meer. Volvo levert binnenkort een nieuw veiligheidssysteem aan in modellen die vanaf 2016 zijn geproduceerd. Ook moeten elektrische Volvo’s in de toekomst tot wel 30 procent sneller gaan laden.
Nieuw veiligheidssysteem
Binnenkort levert Volvo een nieuw veiligheidssysteem aan namelijk het Accident Ahead Alert-systeem. Dit systeem geeft direct meldingen aan de bestuurder als er verderop een verkeersongeluk heeft plaatsgevonden. De bestuurder wordt op de hoogte gesteld van het verkeersongeluk en kan daar ruim van tevoren op inspelen. De bestuurder kan op tijd afremmen en hoeft niet op het laatste moment uit te wijken. Bovendien wordt de kans op kop-staartbotsingen sterk verkleind, omdat bestuurders al eerder kunnen inspelen op wat er voor hen gebeurd. Dit systeem is al langer op de markt via diverse mobiele apps, waaronder Flitsmeister en andere verschillende navigatieservices. Volvo is de eerste autofabrikant die dit veiligheidssysteem inbouwt in hun auto’s.
Met behulp van Vehicle-to-X-communicatie, oftewel V2X, ontvangt Volvo meldingen over verkeersongelukken, weeromstandigheden, verkeersinformatie en nog veel meer. Dit systeem vereist internet, maar het goede nieuws is dat de meeste auto’s van Volvo al verbonden zijn met het internet. Volvo past deze functionaliteit al sinds 2016 toe en zijn veel Volvo’s met elkaar verbonden. Momenteel rijden er meer dan een half miljoen Volvo’s rond met deze functionaliteit en kunnen ze informatie met elkaar uitwisselen, bijvoorbeeld over de gladde weersomstandigheden, mits de bestuurder toestemming geeft om zijn locatie te delen.
Het systeem van Volvo is verder doorontwikkeld dan andere systemen die al bestaan, vooral als het gaat om veiligheid. Het Accident Alert Ahead-systeem ontvangt live informatie van verkeersmanagementcentra. De informatie die bestuurders ontvangen is volledig en betrouwbaar, zodat zij alleen meldingen krijgen wanneer dit écht nodig is. Het ontvangen van overbodige informatie kan leiden tot afleiding tijdens het rijden en ervoor zorgen dat bestuurders de meldingen minder serieus nemen. Het systeem zal eerst in Denemarken worden geïntroduceerd, omdat Volvo nauw samenwerkt met het Deense Vejdirektoratet en andere partners, die samen de krachten bundelen in het Data for Road Safety-platform. Het Deense verkeersmonitoringsysteem is technisch volwassen, waardoor het kwaliteitsborging kan garanderen. Denemarken is als eerste aan de beurt, maar binnen de kortste keren zal Nederland ook onder dit systeem vallen.
De laatste tijd heeft Volvo veel kritiek ontvangen over de keuzes die het merk maakt op het gebied van veiligheid. Zo heeft het merk te horen gekregen dat zij hun prioriteit van veiligheid zijn vergeten. Zo bestaat het dashboard van de Volvo EX30 alleen uit een groot scherm in het midden, waarop alle informatie zoals snelheid en navigatie wordt weergegeven. Hierdoor moet de bestuurder steeds zijn ogen van het wegdek halen om bijvoorbeeld zijn snelheid af te lezen op het dashboardscherm. Dit leidt natuurlijk tot afleiding en verminderde focus op de weg. De veiligheidsexpert van Volvo zegt dat Volvo de focus op veiligheid nooit zal verliezen, ongeacht de kritiek die het bedrijf heeft ontvangen. Volvo zet zich in op alle manieren om veilig te kunnen rijden met een auto van Volvo voor zowel binnen als buiten de auto. Zij willen dit systeem niet alleen voor henzelf houden en moedigt andere autofabrikanten aan om soortgelijke technologieën aan te bieden. Daarnaast vraagt Volvo ook aan wegbeheerders om gegevens over verkeersongevallen te delen. Hoe meer mensen hierbij betrokken zijn, des te beter het systeem wordt.
Sneller laden
In de toekomst wil Volvo het opladen van elektrische auto’s tot wel 30 procent versnellen. Dit doen ze niet door het vermogen op te krikken, maar door samen te werken met Breathe Battery Technologies. Breathe Battery Technologies is gevestigd in Londen en heeft als doel batterijen te verbeteren. Om deze batterijen beter te maken is het bedrijf niet van plan om de levensduur van de batterijen te beïnvloeden. Zij werken met slimme algoritmes en houden accu’s in de gaten tijdens het opladen. Ze analyseren de gezondheid van de accu’s tijdens het opladen en passen het vermogen vervolgens daarop aan. Zo behouden accu’s hun conditie en kunnen de accu’s optimaal worden opgeladen. Volvo verkort liever hun laadtijden, dan dat zij overstappen op grotere accu’s.
Lees ook meer over elektrisch rijden
Bij Volvo is elektrificatie al een geruime tijd op gang. Momenteel biedt Volvo een aantal volledig elektrische modellen aan, zoals de EC40, EX30, EX40 en EX90. Na verloop van tijd worden er steeds meer elektrische modellen toegevoegd aan het assortiment van Volvo. Elektrisch rijden met Volvo brengt veel voordelen met zich mee.